psychologia dla każdego
Header

Praca stała się religią 21 wieku dla której jesteśmy w stanie wiele poświęcić. Coraz więcej z nas uparcie pnie się po szczeblach kariery, zdobywa coraz lepsze stanowiska, większe pieniądze, kolejne samochody, mieszkania, uznanie i podziw innych, zbiera pochwały od przełożonych itd. Wiele osób rozpoczyna swoja drogę w biznesie z dokładnie opracowaną i zaplanowaną wizją kariery: zostać dyrektorem, dużo zarabiać, żyć wygodnie, osiągnąć sukces, zdobyć uznanie, być sławnym itd. Czy jest w tym coś złego? Niewłaściwego? Kariera zawodowa jest przecież ważna, szczególnie dla mężczyzn, którzy poprzez pracę realizują się życiowo i sprawdzają się na arenie rywalizacji z innymi. To dobre cechy, bo przecież osiąganie sukcesu w świecie biznesu, nie jest złe, złe mogą być jednak formy realizacji tego planu. Dlaczego? Otóż dlatego że sukces i kariera to bardzo pociągające, i ekscytujące przeżycia. Dowartościowują, motywują, dodają skrzydeł do dalszej pracy, budzą uznanie i podziw innych. (więcej…)

pracownicy i ich typy

Konflikty są wpisane w nasze życie zawodowe i nie da się ich uniknąć. Źródła konfliktów w pracy często biorą się z różnych stylów komunikacyjnych, z odmiennych temperamentów, starć interesów i własnych racji. Zależą także od zajmowanego stanowiska (stad ostre konflikty na linii przełożony- podwładny), od działu firmy w którym pracujemy (częste są bowiem konflikty pomiędzy działem księgowym a działem marketingu) oraz od różnic międzypłciowych czy wiekowych. Do tego dochodzą jeszcze cechy osobowościowe każdego z nas. Są ludzie ?z natury? nastawieni rywalizacyjnie i agresywnie gdzie starcie z nimi jest nieuniknione i prowadzi bardzo często do ostrych zatargów. Konflikty mają także źródło w nas samych. (więcej…)

odciągnijmy się czasami od pracy!

Był zwykły wieczór, z radia leciała muzyka, mała walizeczka jak zwykle czekała już spakowana w przedpokoju. Kobieta siedziała w kuchni i przygotowywała ostanie notatki przed jutrzejszą prezentacją. Jechała do Anglii na bardzo ważne spotkanie firmowe. Nagle poczuła słabość, spadła z krzesła i leżała tak do rana, kiedy to znalazła ją jej matka. Nie żyła. Sekcja zwłok wykazała, że umarła w ciągu zaledwie kilku sekund. Lekarze nie umieli ustalić przyczyn jej zgonu. Miało to miejsce w 1999 roku w Szwecji. Wtedy to wstrząsnęły lekarzami dwa wypadki nagłej śmierci młodych ludzi, 34-letniej wyżej opisanej kobiety oraz 27 letniego mężczyzny. Umarli niespodziewanie i pozornie bez żadnej medycznej przyczyny.

(więcej…)

Stres w pracy stres jest nieodłącznym towarzyszem naszej codzienności. Człowiek w pracy, przeżywa różne napięcia emocjonalne, które wywołują zarówno zwiększoną chęć do jej wykonania, jak i powodują spadek zainteresowania jej procesem i rezultatami. Jedni z nas lepiej, a drudzy gorzej radzą sobie ze stresem. Co dla jednych z nas jest stresujące np.: zbyt duża ilość obowiązków dla drugich jest źródłem motywacji. Jak i odwrotnie, monotonia i wielokrotne powtarzanie tych samych czynności dla niektórych z nas jest ?rajem na ziemi? a na drugich działa demobilizujaco. Okazuje się także, że większość ludzi w sposób mniej lub bardziej świadomy wybiera sobie taki rodzaj pracy, który jest zgodny z ich od indywidualnym zapotrzebowaniem na stymulacje a także z wrodzoną odpornością na stres.

(więcej…)